Univerzitet u Beogradu - Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju
Studijski program: Specijalna edukacija i rehabilitacija osoba sa teškoćama u mentalnom razvoju
Predmet: Metodski pristupi u razvoju kapaciteta samoregulacije kod osoba sa intelektualnom ometenošću - izborni predmet
Nastavnici: prof. dr Svetlana Kaljača, doc. dr Bojan Dučić
Fond časova: 2 časa nastava + 1 čas vežbe
Semestar: VI
Broj ECTS: 6
Cilj kursa: Upoznavanje sa opštim teorijskim konceptom i specifičnostima vezanim za samoregulaciju kod osoba sa intelektualnom ometenošću. Ovladavanje kreiranjem i prilagođavanjem strategija samoregulacije individualnim karakteristikama osoba sa intelektualnom ometenošću.
Ishod kursa: Studenti će biti osposobljeni da: izvrše izbor strategija samoregulacije koje odgovaraju postavljenom cilju i individualnim karakteristikama osoba sa teškoćama u intelektualnom razvoju, osmisle najefikasniji način za usvajanje i primenu personalno izabrane strategije osobe sa intelektualnom ometenošću, kao i da evaluiraju postignute rezultate.
Sadržaj kursa: Pojam samoregulacije; socijalno-kognitivna teorija; razvoj samoregulacije kod osoba sa teškoćama u intelektualnom razvoju; kapaciteti samoregulacije i selekcija, optimizacija i kompenzacija dugoročnih ciljeva; odnos stilova vaspitanja i razvoja samoregulacije; samoregulacija i socio-emocionalni razvoj; razvijanje i prilagođavanje strategija samoregulacije individualnim karakteristikama osoba sa teškoćama u intelektualnom razvoju; procena kapaciteta samoregulacije; evaluacija primene samoregulacionih strategija; primena mehanizmima samoregulacije u realizaciji životnih navika; primena softvera u usvajanju strategija samoregulacije;programi za snižavanje učestalosti i intenziteta ispoljavanja agresivnog ponašanja kod osoba sa intelektualnom ometenošću; kapaciteti samoregulacije i seksualnost osoba sa intelektualnom ometenošću.
Literatura: Dučić, B., i Kaljača, S. (2018). Samoodređenje, samoregulacija i samozastupanje osoba sa intelektualnom ometenošću. Beograd: Univerzitet u Beogradu – Fakultet za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju, CIDD. (str. 63-156) (ISBN978-86- 6203-119-8)